Blog

Archiv

5S pohledem našeho kolegy Jiřího

5S – nejpodceňovanější nástroj ze všech

Mám rád, když se někoho zeptám, zda ví, co je to 5S, a on mi odpoví „to je takový to, když je to všechno čistý.“ Okamžitě tak pochopím, že to dotyčnému bohužel nikdo pořádně nevysvětlil a já mu můžu výrazně rozšířit obzory s tímto „zlatým“ nástrojem.

5S je metodologie, která se zaměřuje na uspořádání a čistotu pracoviště. Bohužel se to povětšinou smrskne hlavně na čistotu, nicméně výrazně větší benefit je právě v uspořádání a přehlednosti pracoviště.

Nikdy nezapomenu na jeden workshop, kde jsme zdrželi přestavbu stroje o skoro 3 hodiny, protože operátor z minulé směny položil klíčový nástroj, reverzní kladivo, na jiný rozvaděč, než byli všichni doposud zvyklí, a tak jsme ho v 5 lidech hledali a to vše jen proto, že neměl pevně dané a jasně označené místo. Díky tomu jsem pochopil, že většina velkých problémů má počátky v malých nedostatcích, které 5S velmi dobře řeší.

5S je všude okolo nás, jen si to možná až tak neuvědomujeme – výrazně se používá například v supermarketech, autoservisech a také ve veřejné dopravě – hlavně na letištích.

5S je zkratkou původně japonských slov, kterými vás nebudu zatěžovat, a proto si je pojďme vyjmenovat hezky česky:

  • 1. S – Separovat
    • Nechat na pracovišti jen to opravdu potřebné, pouze v nutném množství a jen tam, kde je to užitečné.
    • Nic se nemusí přímo vyhazovat, některé věci se jen umístí tam, kde nepřekáží, nebo do skladu.
  • 2. S – Srovnat
    • Znamená to uspořádat všechny věci, nářadí, atd. tak, aby se snadno používaly, a označit je tak, aby je mohl kdokoliv snadno najít a pak je vrátit zpět.
    • V tomto kroku se výrazně používá tzv. vizuální management – vše by mělo být na první pohled jasné a snadno viditelné.
  • 3. S – Systematický úklid
    • Systematický úklid znamená odstraňovat nepořádek, odpadky, odřezky a prach z pracoviště. Také znamená udržovat vše čisté a vytřené.
    • Velmi důležitý benefit je také to, že úklid znamená příležitost k inspekci (předcházení prostojům a kvalitativním problémům).
    • Někdy je potřeba na úvod opravdu důkladné vyčištění – ideální možnost zapojit do této aktivity nejen operátory, ale i management.
  • 4. S – Standardizace
    • Rozšíření prvních 3 S na ostatní pracoviště, ideálně pomocí nejlepších postupů z minulosti případně motivace z jiných firem (Toyota).
    • Každý musí přesně vědět, za co je zodpovědný a kdy, kde a jak to má udělat.
    • Každý je schopen rozlišit mezi normálním a nenormálním stavem pracoviště na první pohled.
  • 5. S – Udržet (Sustain)
    • Jeden z největších důvodů, proč 5S „zkrachuje“
    • Vyžaduje vysoké zapojení managementu, každý musí vyžadovat plnění pravidel 5S a zúčastňovat se auditů (včetně vedoucích úseků a hlavně ředitele) – 5S se týká všech!
    • Cílem je dát lidem dostatek času na provádění 5S, podporovat je ve vlastních nápadech a aktivitách a udělat implementaci 5S zábavnou a nedílnou součástí pracovního života.